Fintech a bezpieczeństwo

Czy fintechy są bezpieczne? To pytanie zadają sobie zarówno osoby, które planują wystartować w tej branży ( w kontekście odniesienia sukcesu), potencjalni inwestorzy, jak i zwykli użytkownicy. A wyzwania stojące przed branżą są ogromne – nowoczesne technologie ułatwiają nie tylko życie, ale także… przestępstwa. Skala kradzieży w internecie rośnie z roku na rok, a jej celem przede wszystkim są podmioty z sektora finansów.

 

 

Zagrożenia dla fintechów

Największymi problemami, z jakimi muszą mierzyć się fintechy, są:

  • regulacje prawne, krajowe i międzynarodowe. Często przepisy nie nadążają za współczesnymi technologiami, a legislodawcy nie zawsze rozumieją mechanizmy ich działania. Stąd konieczność ciągłego dostosowywania działalności do zmieniających się wymogów. Największe korporacje potrafią wpływać na zmiany w prawie, lobbując na swoją korzyść, na co nie mają szans mniejsze start-upy,
  • cyberprzestępcy. Na samo zabezpieczenie strefy finansowej w internecie w Stanach Zjednoczonych wydano w 2017 roku 11,7 miliardów dolarów. Kwota ta będzie stale rosła, ponieważ rośnie też ilość włamań. Złodzieje to nie tylko pojedynczy hakerzy, ale całe organizacje, świetnie przygotowane sprzętowo i personalnie, trudne do namierzenia, bo działające z wielu lokalizacji jednocześnie. Internet ułatwia przestępstwa międzynarodowe. Liczy się, że pojedynczy system bankowy jest narażony na około 50-60 dużych ataków w roku, codziennie mierzy się też z nawet kilkunastoma mniejszymi,
  • wrażliwe dane. Wiele aplikacji zbiera dane, które mogą poważnie wpływać na obraz danej osoby, pozwolić nią manipulować albo skłaniać do pewnych zachowań. Jedynie pełna transparentność pozwoli uniknąć skandali takich, jak Cambridge Analityca, kiedy Facebook udostępnił agencji konsultingu politycznego dane milionów użytkowników, co mogło wpłynąć na wynik wyborów prezydenckich w USA,.

Jak odpowiednio zabezpieczyć fintech?

Oto kilka porad, jak stworzyć bezpieczną aplikację lub program, zajmujący się finansami:

  • zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie użytkownika. Branża bankowa ma wypracowane modele w tym zakresie. Każdy, kto uzyskuje dostęp do aplikacji, musi zostać zweryfikowany i przejść proces autoryzacji. Ponadto każdy użytkownik musi mieć przypisaną rolę, która określa, jaki poziom dostępu posiada. Wiele standardów, jak KYC lub KBA, sprawdza się w działaniu od wielu lat,
  • pisz bezpieczny kod. Kiedy w pracy nad produktem przychodzi najlepszy moment, aby zadbać o zabezpieczenia? Na samym starcie. Warto z góry zaplanować zabezpieczenia i szukać potencjalnych luk w aplikacji. Na koniec przetestuj wszystko i upewnij się, że ochrona jest poprawna.
  • zadbaj o swoje “tyły”. Chroń serwery w chmurze przed nieautoryzowanymi użytkownikami. Twórz specjalne przestrzenie do bezpiecznego przechowywania danych i dokumentów. Uruchom testy, aby ocenić podatność na zagrożenia z sieci wokół aplikacji. Zastosuj zabezpieczenie warstwy transportowej (TLS) do całego ruchu i zapewnij dodatkowe bezpieczeństwo dzięki wykorzystaniu wirtualnej sieci prywatnej lub VPN.
  • używaj szyfrowania. W aplikacjach mobilnych, nawet jeśli dane są przechowywane tymczasowo, bezwzględnie należy wdrożyć szyfrowanie tych danych. W przeciwnym razie wszelkie poufne informacje (wiek, lokalizacja itp.) mogą być gromadzone przez zewnętrzne podmioty.
  • zatrudniaj profesjonalistów. Bez względu na to, jaki masz budżet, zlecanie czegoś licealistom po godzinach to najgorszy możliwy pomysł. Zatrudnienie programisty jest inwestycją, która zwróci się szybciej, niż myślisz. Doświadczony deweloper jest niezwykle ważny w kontekście całego projektu, zapewnia bezpieczeństwo na każdym etapie tworzenia aplikacji fintech. Dzięki specjalistom w tej dziedzinie możesz rozszerzyć możliwości i zwiększyć bezpieczeństwo kodu. W przyszłości nie będzie także problemu z rozwojem i skalowaniem projektu.
  • pamiętaj, że bezpieczeństwo nie kończy się na programowaniu. Użytkownicy muszą przestrzegać wskazówek, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko samej aplikacji, ale także swojemu smartfonowi. Twoi klienci i użytkownicy muszą wiedzieć, co robić w przypadku kradzieży lub utraty telefonu. Bardzo ważna jest też szybka możliwość odłączenia danego urządzenia od konta.